Tekijät
Esityksen Takana 6
Teija Hämäläinen
Teija Hämäläinen
Hämäläisen
Teija on ollut musiikkiteatterin vakiokasvoja liittymisestään
vuonna 2002 saakka, eikä nykyään enää teatterilla sellaista
treeni/talkoopäivää ole, ettei Teijaa jostain löytäisi.
Teatterin ulkopuolella Teijan löytää päiväkodilta töistä,
metsistä ja pelloilta lintuja bongaamasta, konserteista,
sienestämästä tai kotipihasta puuhailemasta. Jos ulos ei vaan voi
mennä niin hän järjestelee postimerkki ja
-korttikokoelmaansa.
Tänä vuonna Teijan tehtäviin kuuluu kuorolaisuuden lisäksi johtokunnan jäsenyys ja johtokunnan sisällä hänen vastuualueeseensa kuuluu puvusto, rahasto ja huolto. Ja ilman varsinaista nimitystä tehtävään, hän keittelee kahvia ja hakee kaupasta särvintä harjoitusten ja talkoiden yhteydessä että muut saisivat tarvimaansa energiaa pitkien päivien aikana.
Tänä vuonna Teijan tehtäviin kuuluu kuorolaisuuden lisäksi johtokunnan jäsenyys ja johtokunnan sisällä hänen vastuualueeseensa kuuluu puvusto, rahasto ja huolto. Ja ilman varsinaista nimitystä tehtävään, hän keittelee kahvia ja hakee kaupasta särvintä harjoitusten ja talkoiden yhteydessä että muut saisivat tarvimaansa energiaa pitkien päivien aikana.
Varsinaista
koulutusta Teijalla ei musiikkiteatterin tekemiseen ole, mutta
paljonpa sitä ehtii yli kymmenessä vuodessa oppia. Hänen piti vain
lähteä yhdeksi vuodeksi laulamaan alttoa Sammon Tarina -oopperassa,
mutta kuten monelle muullekin, Teijallekin kävi vanhanaikaisesti
eikä hän osannutkaan lopettaa vuoden kohdalla. Muu
esiintymiskokemus koostuu Teijalla kuorokonserteista ja keikoista.
Tärkeimpänä
asiana teatterissa Teija pitää iloa, ilon kautta tekemistä ja
yhteiseen hiileen puhaltamista. Ja onhan hän iloa harrastuksestaan
saanutkin: On ollut aitoa tilannekomiikkaa, kun hallitsemattomat
luojanluomat ottavat oman tilansa lavalla. Muutamina esimerkkeinä
teatterikissa vuonna 2006, hevosten taipumus kakkia näyttämölle ja
pääskysten pesäntekopuuhat orkesterikatoksessa. Myös vallitsevat
sääolot saattavat aiheuttaa hauskoja tilanteita. Ypäjän
ihmeeksikin nimetty ominaisuus on se, kuinka näyttelijöiden hymyt
leviävät aina vain leveämmiksi kun sade näyttämöllä yltyy.
Vaikeimmaksi asiaksi teatterin tekemisessä Teija nimeää kovaa ja
korkealta laulamisen, mikä onkin melko universaali ongelma
musikaalinäyttelijöiden keskuudessa. Myöskin Isoäiti Tzeitelin
roolin tekeminen aiheutti hänelle päänvaivaa. Esityskausien
ulkopuolella vaikeinta Teijalle on ollut työkalujen käytön
oppiminen, mutta nykyään hänellä pysyy kädessä sahan ja vasaran
lisäksi moni muukin tuiki tärkeä työkalu.
Suurin yllätys Ypäjän Musiikkiteatterissa Teijalle on ollut harrastajien erilaisuus ja tuon erilaisuuden kanssa pärjääminen ja toisten hyväksyntä. Kuinka niinkin monenkirjava joukko löytää yhteisen sävelen ja yhdessätekemisen meiningin joka vuosi aina uudelleen ja uudelleen. Tulevaisuudessa Teija toivoo jatkavansa harrastusta ja tekevänsä vielä pieniä rooleja. Kesää ajatellen hänen odotuksensa ovat yleisölähtöiset: Teija toivoo yleisön löytävän teoksesta itseään koskettavaa sisältöä. Hän myös toivoo, että katsomon selkänojat kestävät käyttöä ja toimivat mukavuuden lisäämiseksi. Olihan hän itsekin niitä tekemässä.
Ypäjän Musiikkiteatterin versio My Fair Lady -musikaalista kannattaa Teijan mielestä tulla katsomaan monestakin syystä: Lavastus on hieno, puvustus on upea ja värien käyttö puvuissa on jälleen kerran näkemyksellistä. Teoksessa itsessään on myös ehkä enemmän huumoria kuin muissa versioissa, josta suuri vastuu lankeaa pääroolikolmikon harteille.
Suurin yllätys Ypäjän Musiikkiteatterissa Teijalle on ollut harrastajien erilaisuus ja tuon erilaisuuden kanssa pärjääminen ja toisten hyväksyntä. Kuinka niinkin monenkirjava joukko löytää yhteisen sävelen ja yhdessätekemisen meiningin joka vuosi aina uudelleen ja uudelleen. Tulevaisuudessa Teija toivoo jatkavansa harrastusta ja tekevänsä vielä pieniä rooleja. Kesää ajatellen hänen odotuksensa ovat yleisölähtöiset: Teija toivoo yleisön löytävän teoksesta itseään koskettavaa sisältöä. Hän myös toivoo, että katsomon selkänojat kestävät käyttöä ja toimivat mukavuuden lisäämiseksi. Olihan hän itsekin niitä tekemässä.
Ypäjän Musiikkiteatterin versio My Fair Lady -musikaalista kannattaa Teijan mielestä tulla katsomaan monestakin syystä: Lavastus on hieno, puvustus on upea ja värien käyttö puvuissa on jälleen kerran näkemyksellistä. Teoksessa itsessään on myös ehkä enemmän huumoria kuin muissa versioissa, josta suuri vastuu lankeaa pääroolikolmikon harteille.
Teatterista
kiinnostuneille Teija lähettäisi sellaiset terveiset, että
rohkeasti mukaan vaan. “Kun määkin täällä pärjään, niin
kyllä pärjäätte tekin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti