Pohjantähti, eli Polaris, Alfa Ursae Minoris Bayerin
designaatiossa, on kahden tähden järjestelmä, vaikkakin yhdeltä näyttävä maasta
katsottuna, tähti, jota pohjoisten merimiesten silmät ovat öisin vuosisatojen
ajan tähynneet, milloin yö on sen pilviltä taikka sumulta sallinut. Muiden
muassa viikingit, aikansa parhaat merenkulkijat, käyttivät Pohjantähteä öisen
navigaationsa perustana.
Minäkin merimies olen seurannut Pohjantähteä neljän kuukauden ajan. Mihin on se minut, lavastemerimiehen, johdattanut? Ei suoraan, vaan monien mutkien kautta, halki kasvoille räimivän rännän ja jaloissa loiskivan loskan, läpi niskaan valuvan veden ja käsiä jäätävän kylmyyden, uupumuksen iltojen ja epäilyn aamujen kautta se avaa eteeni upeaa elämystä.
Ei se avaudu kertakokemalla, eikä yhdestä paikasta
katsoen. Kertakatsomalla saatat hahmottaa komean kokonaisuuden ja sarjan upeita
suorituksia. Mitä näet, mitä kuulet, se on erilaista
riippuen siitä, missä kohtaa katsomossa istut. Vai seisotko ylhäällä takana
katsomon sisääntulossa – paras äänellinen balanssi taitaa olla
makkarakioskilla.
Mitä lähempänä näyttämöä istut, sitä enemmän voit
katsoa yksityiskohtia. Seuraapa vaikka Koskelan Vilhoa, katso ilmeitä
kasvoillaan, katso käsiä, seuraa eleitä, seuraa sormia koulukohtauksessa.
Tavanomainen mielikuva Villestä on paljolti Tuntemattoman peruja, niin kirjan
kuin Laineen elokuvankin. Niissä Ville on vaitelias ja jäyhä hämäläismies, joka
ei juuri mitään itsestään paljasta. Mitä nyt kiljukekkulissa vetää vaihteen
kakkoselle ja riehuu komentokorsussa, että tarvitaan viisi kuusi miestä
sitomaan hänet kolmella vyöllä. Ypäjän Musiikkiteatterin Pohjantähden Ville on
vallan muuta, eläväinen hämäläispoika, joka pontikkapäissään ei ryhdy
riehumaan, vaan innostuu Leppäsen Aunen lähentelystä lempeämpiin tekemisiin.
Seuraa Salpakarin Elleniä, katso ilmeitä, askelia,
tahtia, rytmiä ja ryhtiä ja sen muutosta. Kuuntele Ellenin ylpeää ääntä, jonka
vanhuus ja sairaus saavat särisemään. Katso Ellenin silmiä, jos istut riittävän
lähellä.
Seuraa Laurilan Anttoota. Sen rementämisen kyllä kuulet
kauempaakin, mutta mitä lähempää katsot, sitä aidomman Anttoon näet.
Seuraa pukujen muuttumista. Ei se ollenkaan Ellen
ainoa, jolla asu vaihtuu toiseksi vähän väliä. Puvustus elää kertomuksen
hengessä sen mennessä eteenpäin ja kohtausten vaihtuessa tahtiin, joka tuppaa
salpaamaan katsojan hengen ja saattaa tuottaa vaikeuksia tajunnallekin, jos et
ole kirjoja lukenut tai elokuvia katsonut taikka olet ilman käsiohjelmaa.
Älä luule, että tässä kaikki läheltä seurattavat
detaljit sinulle esittelen. En ole itsekään vielä niitä kaikkia kuuden
katsomiskerran perään keksinyt. Esimerkkejä nämä nyt tässä. Ja voi olla vähän
vaarallistakin niitä näin mainita ja ohjata huomiotasi.
Sillä kun katsot kauempaa, näet kokonaisuuksia.
Seuraa esiintyjien liikettä näyttämöllä, katso joukkojen kulkua, ryhmityksiä ja
niiden muutoksia, rivistöjä soljumassa toistensa lomitse. Katso askellusta ja
asemia, sisääntuloja ja ulosmenoja. Nauti koreografian kuvioista ja
kiemuroista.
Ja kuuntele. Kuuntele Koskelan Almaa, kuuntele Halmeen Aatua, kuuntele Akselia ja Elinaa, kuuntele kaikkia rooleissaan laulavia. Kuuntele kuoroa ja orkesteria. Kyllä soivat kommeesti, vaikka tarkkuus ja tahti saattavatkin illan vireydestä riippuen vähän vaihdella. Taikka viileydestä. Kalseita ovat olleet melkein kaikki esitysillat tähän mennessä. Orkesterilla sentään lisälämpöä parista infrapunasta, vaan eivät ne riitä, eikä riitä virta enempiin. Joten laita sinä katsomoon runsaasti lämmintä päällesi. Hienoja yksityiskohtia on myös laulussa ja soitossa, mutta en niitä tässä, etten enempää kokemustasi ohjaisi. Kuuntele ja kuule itse. Tarkasti, kun kuuntelet, kuulet sitä Akselin ja Elinan häävalssiakin, jota muutamat katsojat kovasti kaipaavat, vaan et kokonaan, muutaman tahdin vaan. Mutta kuulet komeaa, ennen kuulematonta musiikkia kokonaisuudessaan.
Yhtä yksityiskohtaa en malta olla mainitsematta.
Onneksi sitä ei voi nähdä kuin vähäisemmästä osasta katsomoa. Saattaisit
unohtua katsomaan kapellimestaria ja eritoten oikeaa kättään, joka viittaa
tahtia orkesterille. Instrumenttinsa kyllä kuulet, tahtia takoo sekin, mutta se
käsi ja mies pianonsa takana…
Pääsenpäs sitten taas yhteen lempiteemoistani.
Postmodernismi väittää suurten kertomusten kuolleen. Ei pidä paikkaansa, ei
ainakaan Ypäjän Musiikkiteatterissa, joka nyt esittää yhtä suurta kertomusta ja
tekee sen tavalla, joka on suuri kertomus sekin. Tapa ei ole tavallinen, onhan
se toistaiseksi ainutkertainen, ensimmäinen versio lajissaan. Ja tapa on
vaativa, jopa vaikea, niin esittäjille kuin yleisöllekin. Reilussa parissa
tunnissa kerrotaan noin viisikymmentä vuotta isänmaamme oloa ja eloa, kerrotaan
Pentinkulman kautta koettuna ”sillai ko toi Linna on sen essiin tuanu”. On
suurlakko ja kolme sotaa. On työväenliikkeen synty ja luokkaristiriidat. On
Mäntsälän kapina ja Lapuan liike. On kansakunnan eheytyminen. On ihmisiä
suurten tapahtumien pyörteissä, suurten, niin kansakunnalle kuin yksilöllekin.
Voiko elämää suurempaa tapahtumaa olla? Tai kuolemaa? Niitä kumpiakin on tämä
esitys tulvillaan.
Teatterielämys voi syntyä monista syistä ja
monenlaisena. Tämän esityksen voi kokea komeana kokonaisuutena, eläytyvää
esittämistä, menevää musiikkia, laadukasta laulua, näyttäviä joukkokohtauksia,
suurta dramatiikkaa, suuria tunteita, pikkuisen huumoriakin. Vaan saattaa olla,
että syvempi elämys edellyttää hieman historian tuntemusta, ainakin yleistietoa
siitä, mitä Suomessa 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla tapahtui.
Viisikymmentä vuotta kerrotaan lukuisin kohtauksin, joita ei mitenkään erotella
toisistaan, vaan ajassa ja paikassa liikutaan vauhdilla liukuen. Musiikki soi
kaiken aikaa ja replikointi on enemmän laulua kuin puhetta, siihenkin pitää
katsojana ensin oppia ja tottua, eikä se välttämättä ole ihan helppoa.
Kesäiseltä teatteriesitykseltä odotetaan usein
kepeyttä. Tämän esityksen suhteen semmoinen odotus on sopimaton. Saattavat ne
ihanasti naurua kikertävän Leppäsen Aunen vaaleanpunaiset pitkäpunttiset
aluspöksyt huvittaa, vaan enemmälti on tarjolla mahdollisuuksia kuristavaan
tunteeseen kurkussa ja kosteuteen silmäkulmissa.
Tarjolla on mahdollisuus syväänkin
teatterielämykseen, mutta se mahdollisuus ei ole vaivaton. Pitää jaksaa istua
pitkään selkänojattomilla penkeillä, pitää pysyä perässä rajatta vaihtuvien
kohtausten vauhdissa, pitää tottua puheen ja laulun vuorotteluun
replikoinnissa. Keli voi olla kalsea, saattaa sataa ja kosteutta tihkua
katsomoonkin. Pitää katsoa sääennustetta ja varautua kylmyyteen. Kannattaa
kerrata mielessään Linnan kertomaa, jos on kirjat lukenut. Kannattaa ostaa
käsiohjelma, jossa kohtaukset on lyhyesti kuvattu. Kannattaa muistella
kansakuntamme historiaa 1900-luvun alkupuoliskolla. Ja ehkä on hyväksi muistaa,
että näyttämöllä ei esiinny ammattilaisia, harrastajia ovat koko joukko, ” meittiä
tämmösiä tavallisia” Leppäsen Preetiä hieman mukaillusti lainaten. Tavalliset
ihmiset esittämässä tavallisia ihmisiä, sillä sellaisia ovat Koskelat ja
Kivivuoret ja Laurilat ja Töyryt ja Leppäset ja kaikki muutkin mukanaolijat
presidentti Svinhufvudia myöten. Heittiä aikani kattottuani sanon, etteivät
pelkästään esitä, vaan elävät. Avaa itsesi ja elä mukana.
Voiko sitä tämän paremmin sanoiksi pukea?
VastaaPoista