Täällä Pohjantähden alla esitetään täydelle katsomolle
vielä viisi kertaa. Teoksen saamissa arvosteluissa muistetaan kerta toisensa
jälkeen nostaa esiin se arvokas ja ansiokas seikka, että kunnianhimoista
musiikkiteatteria tehdään Ypäjällä harrastajavoimin. Eikä ihan vähäisin voimin
tehdäkään: lavalla tarinaa vie eteenpäin tänäkin vuonna viitisenkymmentä
näyttelijää ja orkesteri on komeasti parikymmenhenkinen. Lipunmyynti,
liikenteenohjaus ja väliaikapalvelut yms. mukaan laskien teatterielämyksen
tuottamiseen osallistuu noin 100 vapaaehtoista.
Vaan ammattiapua tarvitsemme mekin. Jonkun täytyy suunnitella milloin joukot marssivat ja minne, valssataanko myötä- vai vastapäivään, ollaanko riveissä suoraan vai digiksessä, kääntyykö ensin pää vai kroppa ja kuinka hurmoksellisesti pappi rippijuhlissa pyörii. Ja saada meidät vielä tekemään kaikki tämä. Tänä vuonna koreografioista vastasi Sami Vartiainen.
Heinähattu ja Vartiainen. Kuva: Iina Wahlström |
Sami Vartiainen on työskennellyt täysipäiväisesti tanssijana, koreografina,
opettajana ja kaikkena muuna mihin alalla törmää. Roolilistalta löytyy jopa osa
hirven takapuolen varamiehenä, josta hän sittemmin yleni hirven takapuoleksi. Samin
ura on muutenkin ollut värikäs: hän on saanut kaataa päälleen kulhollisen
punaista maalia Kitin Leonardossa, hän on kalkinnut itsensä kokonaan
valkoiseksi Anzu Furukawan Keppi-teoksessa, hänet on maalattu vihreänharmaaksi
Kolmen Sepän Patsaaksi Helsingin 450-vuotisjuhlakulkueessa, hän on hyppinyt Lear-oopperassa puettuna indigonsiniseen kokovartalosamettipantteripukuun
(kyllä, siinä oli häntä ja kaikki), hänet on maalattu Darth Maulin näköiseksi
Turandotoopperassa ja hän on kävellyt unissaan sinivalkoisena Herra Hakkaraisena
Savonlinnan Oopperajuhlien koiraoopperoissa. Väri kuin väri, Sami on sen
kokenut.
Yksi mieluisimpia koreografeja Samille on ollut Marjo Kuusela, joka on kerran antanut
hänelle niinkin ansioitunutta palautetta Ronja Ryövärintyttären esityksen
jälkeen kuin: ”Melkein, melkein hyvä”.
Muita tärkeitä vaikuttajia hänelle ovat olleet Tommi Kitti ja Kenneth
Kvarnström.
Koreografin
työn parhaana puolena Sami pitää toimivien kohtausten luomista ja hyvin sujuvaa
toimintaa ihmisten kesken. Haastavinta
puolestaan ovat ikävät ja tylsät teokset ja niiden ohjaajat. Vaan silloinkin on
itsestä kaivattava luovuus esiin.
Täällä
Pohjantähden alla -tarinan Sami kohtasi ensimmäisen kerran nähtyään sen Jyväskylän
Kaupunginteatterissa vuonna 2004. Hän vaikuttui tarinan väkevyydestä,
maanläheisyydestä ja surullisuudesta. Teoksen hahmoista Samiin vetoaa eniten
Halme maailmankatsomuksineen. Kohtauksista vaikuttavimpana hän pitää Halmeen ja
muiden teloitusta.
Kun Samilta kysyy, millaista on ollut työskennellä yhteistyössä Ypäjän musiikkiteatterin kanssa, saa vastauksen: ”Hauskaa, luovaa, hauskaa, tehokasta, hauskaa, ihanan sosiaalista, hauskaa!” Tunne on ollut vastavuoroinen; Sami on ihastuttanut YMT:läisiä hyväntuulisuudellaan, luottamuksellaan, luovuudellaan, pitkällä pinnallaan, rentoudellaan ja huumorillaan.
Kun Samilta kysyy, millaista on ollut työskennellä yhteistyössä Ypäjän musiikkiteatterin kanssa, saa vastauksen: ”Hauskaa, luovaa, hauskaa, tehokasta, hauskaa, ihanan sosiaalista, hauskaa!” Tunne on ollut vastavuoroinen; Sami on ihastuttanut YMT:läisiä hyväntuulisuudellaan, luottamuksellaan, luovuudellaan, pitkällä pinnallaan, rentoudellaan ja huumorillaan.
- Iina -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti